Dalfsen is een aantrekkelijk plaatsje aan de Vecht, onder de rook van Dalfsen. Kennelijk denken forensen en gepensioneerden uit de nabijgelegen groeistad Zwolle daar net zo over. Want uit ons (PL RETAIL, een initiatief van Platemarketing en Labyrinthonderzoek) onderzoek blijkt nu dat Dalfsen aan het veranderen is. Het aandeel modale gezinnen met kinderen neemt af, maar de koopkracht en het aandeel senioren neemt toe.
Onlangs schreef ook Jeroen Krabbe lovend over de plaats waar hij al jaren zijn tweede woonhuis heeft. “In Dalfsen kan je nog plezierig winkelen”, zei hij. Toch is er leegstand in het winkelcentrum. Een belangrijke reden is dat veel winkels zich qua assortiment en beleving nog richten op het oude, traditionele Dalfsen. Er is een mismatch tussen vraag (meer senioren, meer hoog inkomen) en aanbod (traditionele middengroepen). Enkele winkels in de modebranche steken er duidelijk bovenuit.
Onderzoek naar het lokale vraagprofiel en de ondernemers hierbij betrekken kan leiden tot extra koopkrachtbinding. Bovendien zou er een gericht zoekprofiel naar winkels en horeca gemaakt kunnen worden: proactieve werving. Daardoor kan leegstand verdwijnen en gaan nieuwkomers de bestaande winkels versterken. Ook dit is een voorbeeld van gericht locatie management. De “locationmatch aanpak” (onderzoek en begeleiding) van PL Retail zou Dalfsen al een heel eind op weg kunnen brengen.
Info: eduard@platemarketing.nl of n.rozema@labyrinthonderzoek.nl