Voor het video verslag van de 8.000.000-ste bezoeker zie:
http://vimeo.com/2334643?pg=transcoded_embed&sec=2334643
De Utrechtse Bazaar heeft ieder weekend 10.000 bezoekers die niet alleen komen voor dagelijkse boodschappen maar ook voor het enorme aanbod van de 500 standhouders. Het aanbod op de markt is divers en wisselt wekelijks, er is behalve veel kleding, huisraad, schoeisel, groente en fruit, ook veel tweedehands handel te vinden.
Sinds de oprichting van de markt wordt er wekelijks druk gehandeld. De markt is opgericht door Hans van der Heijden die het voorbeeld uit Beverwijk direct heeft gezien als een kans elders in het land. Van 1981 tot 1997 was de markt alleen op zaterdagen geopend. Sinds 1997 zijn de zondagen een groot succes voor de Utrechtse Bazaar.
Zoals iedere dagmarkt is de Bazaar een ontmoetingsplaats voor jong en oud, groot en klein, mooi en lelijk. Op de markt worden nieuwsgierigheid en ondernemingslust geprikkeld.
Zoals het hoort bij een markt is het aanbod zeer gevarieerd, voor elk wat wils. Groenten en fruit, specerijen, vis, eieren, brood enzovoort, maar ook kleding, cosmetica of gebruiksvoorwerpen waaronder allerhande elektronica.en niet in de laatste plaats tweedehands goederen.
Naast het feit dat de markt fungeert als ontmoetingsplaats voor een grote verscheidenheid aan bevolkingsgroepen, is de markt een laagdrempelig startersplatform, dat mensen in staat stelt een zelfstandig bestaan op te bouwen. Hierbij worden starters geholpen door lage vaste lasten zoals de lage huur of vierkante meter prijs. Daardoor vormen beginkapitaal of diploma’s geen belemmering om van start te gaan.
Zowel de oude als de jonge generatie, allochtoon en autochtoon blijft op zoek naar de gezellige natuurlijke drukte en de opwinding van de vanouds bekende markt. Markten zorgen nu eenmaal voor een aparte sfeer, waar men zich thuis voelt en één wordt met elkaar. De koopwaar die wordt aangeboden is nog veelzijdiger dan het publiek, je kan het zo gek niet bedenken of het is er.
bron: De Utrechtse bazaar