Krakers creeerden creatieve broedplaatsen

De kraakscene in Utrecht heeft zich gepresenteerd met een eigen cultureel festival. Krakers geven aan een grote invloed te hebben op het cultruele leven. Panden die op de slooplijst stonden, zoals Tivoli in 1979, kregen een creatieve bestemming.

Schoolgebouwen, of kantoorpanden lenen zich volgens de organisator van het festival www.counterculturefestival.nl prima voor optredens of oefensessies. Panden bieden ontplooingsmogelijkheden, omdat de krakers er letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgen.

 

zie ook: http://www.ad.nl/utrecht/3196338/Kraakpandcultuur_gaat_naar_buiten.html

 

"Ik snap niks van de gemeente"
Pakkend citaat in het AD/dichtbij artikel van Joelle Poortvliet op 22 mei van kunstenaar Jorrit Paaymans: Zie je de kraakscene als een broedplaats voor artistiekelingen? "Absoluut. Daarom snap ik soms niets van gemeentebeleid. Neem zo’n fantastische plek als de Toren van Babel in Utrecht, daar waren exposities, een NEderlands-Marokkaans restaurant enz. Er werd geexperimenteerd en het publiek kon dat waarderen. Maar soms lijkt het alsof de overheid die waarde niet inziet van iets waarvan zij de fundamenten niet heeft gelegd. Dan sluiten ze Babel en gaan op een ander plek zelf investeren in een "broedplaats", onbegrijpelijik"