“Hoe krijgen we meer traffic, meer kopende klanten in ons centrum?”, vroeg een ondernemer uit Dalfsen ons onlangs. “Zou een centrummanager helpen?” Soms wel, soms niet. Het hangt er van af wat de centrummanager doet. Wie is nodig? Het oliemannetje? De promotiedame? De manager? In onze ervaring is het de combinatie van de drie. Plus iets extra’s. Je hebt niets aan een visie zonder activiteiten. Maar activiteiten zonder visie helpen de kassa doorgaans niet. Elk centrum is anders. Wat is de functie van je centrum? Hoe verschilt de consumentenvraag van gemiddeld Nederland? Waarin ben je uniek? Zeist is anders dan Drachten. Putten is Appingedam niet. Apeldoorn heeft een andere consumentenvraag dan Amersfoort. Elk centrum heeft kansen. De praktijk.
Oliemannetje, promotiedame of manager?
Een oliemannetje is druk. Doet z’n best. Regelt van alles. Voert uit wat men wil. Maar doet hij de goede dingen? De promotiedame zorgt voor feest. Elke maand in de krant. Optredens, marathon, braderie. Maar wat is effect in de kassa? Een schoenwinkel: “Op zaterdag was de marathon. Heel gezellig. Maar we misten 80% van onze omzet”. Met de manager komen er goede structuren. Het overleg loopt. Prodecures gaan goed. Het “Schoon en Veilig” predikaat komt er zeker. Maar wat merken klanten en ondernemers? Komen nieuwe doelgroepen naar het centrum? Gaan de bestedingen omhoog?
Centrummanagement 2.0: Kennis en praktijk
Goed nieuws: Centrummanagement kan voor meer traffic zorgen. Zodat ondernemers hogere omzetten kunnen realiseren. Maar dat vraagt professioneel centrummanagement. De combinatie van het oliemannetje, de promotiedame, de manager en het idee. Ofwel 20% kennis, 80% praktijk. Met kennis van consumenten, van retail, van vastgoed, van beleid. Wat is de marktpositie van je centrum? Wie komen er, wie komen niet? Wat zijn de trends? Hoe vertaal je dat naar de dagelijkse praktijk? Want er moet een promotie programma komen dat werkt.Er moeten ondernemers aangetrokken worden. Je wil dat internetbezoekers naar je winkel komen. Alles tegelijk kan niet. Stel je marktpositie vast, verken je kansen, maak keuzes, voer die uit. Met één gezamenlijke agenda. Centrummanagement 2.0. Hoe doe je dat? Vanuit onze praktijk hebben we een programma in 7 stappen gemaakt.
Hoe Winkels Weer Winnen: Centrummanagement in 7 stappen
1- Profiel maken: Wat is de consumentenvraag in de regio? Wie komt er wel, wie komt er niet?
2- Koopgedrag en behoeften: Wat wordt gemist, wat betekent dat in de praktijk?
3- Maak één agenda: Prioriteiten, doelen, rollen. Wat doen, door wie?
4- Internet: Zorgen dat het centrum ook op internet functioneert
5- Klanten binden en vinden: Maken en uitvoeren gericht promotieprogramma
6- Ondernemers werven: Lokaal en formules. Met één verhaal.
7- Monitoren: Volg veranderingen en stuur bij. Wordt steeds beter.
Elk centrum heeft kansen. Maar het is net als je gezondheid: Geen pillen slikken als je niet weet wat er aan de hand is.
Neem voor meer informatie contact met ons op.