Aan de slag met jong talent
Belangrijk werkveld voor Labyrinth is jongeren, arbeidsmarkt en onderwijs en daaraan gekoppeld ondernemerschap. Vandaar dat we u graag attenderen over een conferentie over deze thema’s:
Conferentie over het beter voorbereiden en toerusten van (v)mbo-ers op de arbeidsmarkt met o.a. Alexander Rinnooy Kan, voorzitter SER
Dinsdag 6 december 2011 van 10:30 tot 16:00 uur
SER Gebouw, Den Haag
De economische crisis heeft vergaande gevolgen voor de arbeidsmarktpositie van jongeren. Niet alleen dreigt toenemende werkloosheid, ook worden de eisen bij werving van personeel opgeschroefd: hogere diploma’s en scherpere selectie op ‘soft skills’ zoals presentatie- en communicatievaardigheden en het vermogen tot samenwerken. Vooral de groep met hooguit een mbo-diploma ziet hun kansen slinken. Een nog betere voorbereiding en toerusting op de arbeidsmarkt is daarom van cruciaal belang. ‘Waar liggen mijn kansen? Welke opleiding moet ik kiezen? Welke additionele vaardigheden worden van mij verwacht?’, zijn vragen die aan de orde zullen komen op de conferentie ‘Aan de slag met jong talent’ georganiseerd door FORUM, Instituut voor Multiculturele Vraagstukken. Ook de rol van ouders in de opleidings- en beroepskeuze van jongeren komt aan de orde.
‘Aan de slag met jong talent’ heeft als doel om knelpunten te inventariseren, inzichten te verschaffen, ervaringen uit te wisselen en aanbevelingen te genereren. De conferentie is bedoeld voor ambtenaren, bestuurders, werkgevers, personeelsfunctionarissen, docenten en leerlingen uit het (v)mbo, en anderen die zich verwant voelen met dit thema. Uw ervaringen en suggesties kunnen van grote waarde zijn. Met nadruk nodigen we ook jongeren uit om deel te nemen: we willen niet alleen óver hen spreken, maar vooral ook mét hen.
Hoofdspreker is Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de SER. In 2007 heeft de SER het rapport Niet de afkomst, maar de toekomst. Een betere positie van allochtone jongeren op de arbeidsmarkt gepresenteerd. Hij gaat in of dit advies invloed heeft gehad en hoe de daarin geformuleerde aanbevelingen werken in tijden van crisis . Andere sprekers zijn Zeki Arslan (programmamanager Onderwijs, Arbeid en Maatschappelijke Ondersteuning van FORUM), Mark Frequin (directeur-generaal Wonen, Wijken en Integratie van het ministerie van Binnenlandse Zaken, gevraagd) en Jos Leenhouts (voorzitter College van Bestuur ROC Mondriaan Den Haag). De inleiders nemen ook deel aan de panel- en zaaldiscussie. Na de gezamenlijke lunch volgen workshops over ‘soft skills’, studie- en beroepskeuze en ouderbetrokkenheid.
Aanmelden
Deelname aan de conferentie is kosteloos. U kunt zich aanmelden tot uiterlijk 5 december 2011 via de website van FORUM: http://inschrijving.forum.nl
Locatie en route
De conferentie vindt plaats in het SER Gebouw, Bezuidenhoutseweg 60, Den Haag
Zie voor een routebeschrijving: http://www.ser.nl/nl/secretariaat/contact/routebeschrijving.aspx
Aan de slag met jong talent
over het beter voorbereiden en toerusten van (v)mbo-ers op de arbeidsmarkt
Programma:
10:30 uur Inloop met koffie en thee
11:00 uur Welkom door de dagvoorzitter
11:05 uur Inleiding Zeki Arslan, programmamanager Onderwijs, Arbeid en Maatschappelijke Ondersteuning van FORUM
11:15 uur Inleiding Alexander Rinnooy Kan, voorzitter Sociaal Economische Raad
11:30 uur Inleiding Mark Frequin, directeur-generaal Wonen, Wijken en Integratie van het ministerie van Binnenlandse Zaken (gevraagd)
11:45 uur Inleiding Jos Leenhouts, voorzitter College van Bestuur ROC Mondriaan Den Haag
12:00 uur Paneldiscussie met de inleiders, gevolgd door reacties vanuit de zaal
12:45 uur Lunch
13:30 uur Plenaire toelichting workshops
13:45 uur Workshops
15:15 uur Plenaire terugkoppeling
16:00 uur Netwerkborrel
Workshops
Duur workshop: 1 uur en 30 minuten
Werkvorm: Rondetafelgesprekken met stellingen
1. Soft skills
Leerlingen werken op school aan de zogenaamde ‘zachte’ vaardigheden, zoals presentatie- en communicatievaardigheden, organiseren, plannen, samenwerken, netwerken et cetera. In deze workshop komt aan de orde welke soft skills werkgevers belangrijk vinden en in hoeverre scholen daar voldoende op inspelen. Opbrengst: De vijf belangrijke soft skills volgens de deelnemers.
2. Studie- en beroepskeuze
Veel jongeren twijfelen over hun studiekeuze of beroep. Waar hangt deze keuze vanaf? Onder meer van de toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Desondanks kiezen veel jongeren niet voor de ‘tekortsectoren’ zoals techniek, zorg en groen. Discussievragen zijn: Welke rol spelen ouders en docenten bij de beroepskeuze van leerlingen? Hoe kunnen we leerlingen inspireren om een opleiding in één van de tekortsectoren te kiezen? Opbrengst: Drie aanbevelingen om leerlingen te motiveren een opleiding in een tekortsector te kiezen.
3. Ouderbetrokkenheid
Onderzoeken wijzen uit dat de betrokkenheid van ouders een belangrijke factor is in het schoolsucces van kinderen. In het voortgezet onderwijs is ouderbetrokkenheid echter laag.
Discussievragen in deze workshop zijn: Wat is de oorzaak van de lage betrokkenheid van ouders? Vinden leerlingen ouderbetrokkenheid belangrijk? Hoe kan men ouderbetrokkenheid stimuleren?
Opbrengst: Drie aanbevelingen hoe de ouderbetrokkenheid te vergroten.