Grote winkelketens besteden steeds meer aandacht aan het Suikerfeest

Utrecht, dinsdag 30 augustus 2011 

Grote winkelketens besteden steeds meer aandacht aan het Suikerfeest
 
Onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth|Extenzio heeft voor de vierde maal op een rij onderzocht in hoeverre grote winkelketens aandacht besteden aan het Suikerfeest en wat Islamitische jongeren van het aanbod vinden. Nog veel winkeliers laten deze kans liggen, maar steeds meer winkeliers wagen een poging deze groep tot zich te binden. Aanvullend heeft Labyrinth in samenwerking met wijblijvenhier.nl en Stichting de Nieuwe Generatie dit jaar ook nog een online-onderzoek uitgevoerd waar ruim 300 moslimjongeren aan hebben deelgenomen. De hoofdresultaten worden onderaan dit persbericht puntsgewijs beschreven.
 
Voor bijna een miljoen moslims in Nederland begint op dinsdag 30 augustus het Suikerfeest. Na 29 dagen te hebben gevast is het nu tijd voor feest. Dit wordt net zoals Kerst en Oud&Nieuw uitbundig gevierd met lekker eten, nieuwe kleding en cadeaus. Ook dit jaar inventariseerde Labyrinth|Extenzio doormiddel van gestructureerde observaties de belangrijkste winkelcentra om te zien hoe winkelketens hierop inspelen.
 
Conclusies onderzoek onder winkelketens:
 
       De HEMA, Lidl, Plus, Douglas en AH besteden openlijk aandacht aan de ramadan en het Suikerfeest. Er wordt extra ingekocht.
       Hema heeft een uitgebreid ‘Suikerfeest assortiment’ en een speciale Suikerfeesttaart
       De Lidl en de Hema adverteren in folders over hun Suikerfeest assortiment
       De meest bezochte winkels in de vier grote steden doen geen specifieke promotie
       De meest bezochte winkels hebben geen extra assortiment, maar er is duidelijk een trend dat steeds meer winkeliers aandacht besteden aan het Suikerfeest.
       Een aantal bezochte winkels biedt wel assortiment, maar zonder zichtbare reclame
 
Grote kledingzaken, speelgoedwinkels en parfumzaken profiteren van de extra aankopen die gedaan worden voorafgaand aan het Suikerfeest, maar doen qua promotie en assortiment niet veel. Desondanks is te merken dat winkeliers steeds meer aandacht besteden aan het islamitische feest, en hun assortimenten hierop afstemmen. Dit jaar heeft parfumerie Douglas bijvoorbeeld extra aanbiedingen rondom het Suikerfeest. Met posters wenst Douglas moslims een prettig Suikerfeest, staat er een speciale ‘Suikerfeest stand’ voor de winkel en zijn er extra kortingen. ICI Paris, de grote concurrent merkt wel dat hun omzet stijgt, maar heeft geen speciale aanbiedingen. Kledingzaak Tip de Bruin in Amsterdam heeft extra kleding ingekocht. Een medewerker laat weten dat er voorafgaand aan het Suikerfeest ontzettend veel kleding wordt ingekocht, en met name voor de Marokkaanse jeugd. Hij geeft aan dat de dagen voor het Suikerfeest het merendeel van de klanten bestaat uit Marokkaanse jongeren.
Onbekendheid speelt een grote rol bij winkeliers. Uitspraken: ‘Is er morgen Suikerfeest?’ ‘Het is geen nationale feestdag.’ ‘Welke producten zoeken ze dan?’ Kennis ontbreekt en er is vaak te weinig aandacht voor local marketing. Uit gesprekken met kleine veelal etnische ondernemers blijkt dat ze in de dagen voor het Suikerfeest een flinke omzetstijging hebben.
 
 
Conclusies onderzoek onder moslimjongeren:
 
       Ruim 80% van de respondenten vast alle dagen van de ramadan.
       Bijna 95% van de moslimjongeren viert het Suikerfeest.
       Elkaar een prettige Suikerfeest wensen gebeurt bij de meeste moslimjongeren traditioneel door op bezoek te gaan bij familie, vrienden en kennissen (90%).
       Ongeveer driekwart van de respondenten geeft aan ook via de telefoon (bellen en sms’en) de familie, vrienden en kennissen een prettige Suikerfeest te wensen.
       Ongeveer de helft van de respondenten geeft extra geld uit aan speelgoed en snoep.
       Driekwart van de respondenten doet extra uitgaven aan etenswaren.
       60% van de respondenten koopt speciaal voor het Suikerfeest nieuwe kleding
       Slecht 10% doet geen extra uitgaven tijdens het Suikerfeest
       Ongeveer een derde geeft € 50,- tot € 100,- extra uit in de supermarkt tijdens het Suikerfeest, een vijfde geeft tussen de € 25,- en € 50,- uit. Ongeveer een vijfde geeft € 100,- tot € 200,- uit.
       Ruim de helft van de ondervraagden zou het geweldig vinden als winkels meer aandacht zouden besteden aan het Suikerfeest. Een kwart zou het prettig vinden. Slechts 3% geeft aan dat zij er niet op staan te wachten.
       Driekwart van de ondervraagden vindt dat winkeliers te weinig aandacht besteden aan het Suikerfeest. Zij vinden dit jammer en zien graag dat winkeliers hier meer aandacht besteden.
       Ongeveer de helft van de ondervraagden mist speciale aanbiedingen op (islamitische) feestkleding tijdens het Suikerfeest (hoofddoek, djeleba, kaftan)
       Van de grote supermarkten vinden moslimjongeren dat Lidl en de Albert Heijn het meest aandacht besteden aan het Suikerfeest.
       Ongeveer de helft van de respondenten ziet graag meer gebak, koekjes, brood en halal vlees in de schappen van de supermarkten.
       Ongeveer een kwart van de respondent zou een kant-en-klare halal maaltijd aanschaffen als deze wordt aangeboden.
       Ongeveer driekwart van de ondervraagden zegt meer producten in de supermarkt aan te schaffen als hier meer aandacht aan zou worden besteed.
       Bijna 70% van de ondervraagde jongeren ziet het Suikerfeest graag als een officiële nationale feestdag.
       Ongeveer de helft van de respondenten woont bij de ouders.
       Twee derde van de ondervraagden is in Nederland geboren.
       De meeste respondenten hebben een Turkse of Marokkaanse achtergrond.
———————————————————————————————————————————————-
Voor meer informatie :
Labyrinthonderzoek & advies |Extenzio
030 262 71 91
 
Drs. Nathan Rozema
 
of

Salim elFassi:  salime@labyrinthonderzoek.nl