Nieuws Winkellocatiemarkt 2007

Donderdag 27 september vond WinkellocatieMarkt Nederland 2007 plaats. Vijf highlights:

– Colruytgroep komt met Dreamland naar Nederland. De Dreamland winkels zijn ongeveer 1200m2, zoeken plaatsen met minimaal 30.000 inwoners en uitstekende parkeervoorzieningen. Het assortiment is gericht op vrije tijd en gezinnen met kinderen. Opvallend is dat Dreamland sterk inspeelt op het seizoen.
– Woonmall Tilburg zorgde voor veel discussie. Is het een gevaar voor het Tilburgse winkelcentrum of versterkt het deze stad? In onze visie zegt de hoge waardering van de binnensteden niet alles over het werkelijke bezoek aan de binnenstad. Veel huishoudens in het “veel geld-weinig tijd” segment laten de binnenstad bijvoorbeeld links liggen maar zijn er wel positief over. Het winkelgedrag verandert, de functies van de verschillende typen winkelcentra ook.
– Frans Laarman van Elizen Vastgoed pleitte aan de hand van Oranjerie en Mosae Forum voor meer samenhang en werkelijk winkelcentrum management vanuit retail perspectief.
– Erik Roling, directeur Real Estate AM, gaf een voorbeeld hoe internet verrassend goed uitpakt bij de herontwikkeling van winkelcentrum Muntplein in Nieuwegein. Rode draad: Projectontwikkeling verandert in locatie management, met veel aandacht voor revitalisering van bestaande bebouwde gebieden.
– Leonard Kok, algemeen directeur dienst Stedelijke Ontwikkeling van Den Haag had een interessante visie op Den Haag als onderscheidende “exclusieve” winkelstad. Opmerkelijk was zijn visie op het Spui, dat zich i.t.t. de Grote Marktstraat te weinig van andere winkelstraten onderscheidt. Essentie: Exclusieve retail als bepalende factor in het positioneren van Den Haag.
– Neem voor meer informatie over vestigingsplaatsbeleid, de positie van binnensteden, kansen voor shoppingmalls, winkelcentrumanagement of locatie ontwikkeling contact op met PL Retail: via Eduard Plate (eduard@platemarketing.nl) of Nathan Rozema (n.rozema@labyrinthonderzoek.nl)