Symphony IRI: Suikerfeest is lucratief voor supers
‘Wie in een wereldwijk zit,
let goed op de ramadan’
Ondernemers Ruth Eppink
NIEUWVEEN – Tijdens de ramadan zijn de maaltijden die moslims nuttigen vaak uitgebreider en luxueuzer dan anders, maar de producten hiervoor kopen ze grotendeels bij etno-winkels. Lidl en PLUS doen dit jaar een poging deze doelgroep aan zich te binden, maar vaker is het de individuele ondernemer die er duidelijk op inspeelt.
Het haalde vorig jaar september de landelijke dagbladen: AH-ondernemer Cees van der Poel opende zijn winkel in Dordrecht op de zondagen tijdens de ramadan. Twee uur voor zonsondergang gingen de deuren open, om vier uur later weer dicht te gaan. Naar eigen zeggen doet 30 tot 35 procent van zijn clientèle mee aan de ramadan. Het liep goed, en ook niet-moslims bleken graag op zondag boodschappen te doen. Dit jaar is de extra opening tijdens de vastenmaand erbij in geschoten, maar zijn bedrijfsleider, Margret Schaper, heeft wel goed in de gaten gehouden wanneer de ramadan begon. “Ik heb er meteen voor gezorgd dat er extra bladerdeeg en donuts zijn besteld. Dat zijn typisch producten die dan veel worden verkocht. Daarnaast hebben we al een vrij uitgebreid assortiment met bijvoorbeeld Turkse en Marokkaanse artikelen. We zitten hier in een echte wereldwijk en luisteren goed naar onze klanten. Extra bestellingen voor de ramadan horen daar gewoon bij.”
Symphony IRI heeft vorig jaar op basis van scanninggegevens van supermarkten geconcludeerd dat het Suikerfeest (dat de ramadan feestelijk afsluit) de foodbranche 2 miljoen euro extra omzet heeft opgeleverd. Chocolade profiteerde het meest met een omzetstijging van 11 procent. Procentueel groeiden andere productgroepen nog harder, zoals bladerdeeg (+25 procent) en bakbenodigdheden (+13 procent). Zelfs non-food categorieën zoals geuren ondervonden een positieve afzet door het Suikerfeest. “Je moet het zo zien: de wijze waarop moslims het Suikerfeest vieren, vertoont veel gelijkenissen met de manier waarop wij de kerstdagen doorbrengen, met uitgebreid eten, lekkere hapjes, nieuwe kleding en cadeautjes”, legt Melissa Imansoeradi uit. Ze is onderzoeker bij adviesbureau Labyrinth dat jaarlijks inventariseert of winkels een apart Suikerfeest-assortiment voeren of speciale aanbiedingen rond de ramadan presenteren. “De enige Nederlandse keten die er positief uitspringt is HEMA dat al enkele jaren met een speciaal aanbod komt. Voor HEMA hoort het Suikerfeest al thuis in het rijtje Moederdag, Kerstmis en Sinterklaas. Zij spelen daar goed op in”, aldus Iman-soeradi. “Natuurlijk heeft het niet voor elke supermarkt zin om iets rond de ramadan te doen, maar als je in een multiculturele wijk zit en je hebt oog voor de wensen van je klanten, doe er dan iets mee. Uit onderzoek door Labyrinth is gebleken dat moslims bepaalde producten graag in de super willen kopen, maar daar geen gehoor vinden. En dat wat er wel aangeboden wordt, is vaak snel uitverkocht. Dat zijn echt gemiste omzetkansen.”
Bron: Levensmiddelenkrant, augustus 2011