Persbericht
PersberichtLLabyrinth onderzoek & advies| Extenzio
Utrecht, vrijdag 17 augustus 2012
Zichtbare aandacht in grote winkelketens voor Suikerfeest neemt nauwelijks toe, folders, assortiment, voorraden en openingstijden wel
Onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth|Extenzio heeft voor de vijfde maal op een rij onderzocht in hoeverre grote winkelketens in de G4 aandacht besteden aan het Suikerfeest. Nog veel grote winkelketens laten deze kans op meer omzet en klantbinding in deze voor de grote steden grote en steeds belangrijker wordende consumentengroepen liggen.
Voor bijna een miljoen[1] moslims in Nederland begint op vrijdagavond 17 of zaterdagavond 18 augustus het Suikerfeest. Na 29 dagen te hebben gevast is het nu tijd voor feest. Dit wordt net zoals Kerst en Oud&Nieuw uitbundig gevierd met lekker eten, nieuwe kleding en cadeaus. Ook dit jaar inventariseerde Labyrinth|Extenzio doormiddel van gestructureerde observaties de belangrijkste winkelcentra om te zien hoe winkelketens in de G4 hierop inspelen.
Conclusies onderzoek onder winkelketens in de G4:
â–ª Met name de Douglas, AH en Van Haren besteden openlijk aandacht aan de ramadan en het Suikerfeest. Er wordt extra ingekocht. De Douglas geeft bijvoorbeeld aan dat hun actie vorig jaar een groot succes was, en ‘dus voor herhaling vatbaar’.
â–ª De Hema heeft onder andere een speciale Suikerfeesttaart. De H&M biedt korting en langere openingstijden buiten de wekelijkse koopavond en ook modeketen Bershka heeft langere openingstijden en grotere voorraden.
â–ª De meest bezochte winkels in de vier grote steden doen geen in de winkel zichtbare specifieke promotie
â–ª De meest bezochte winkels hebben geen extra assortiment, en er is weinig tot geen zichtbare aandacht en signing
â–ª Een aantal bezochte grote ketens biedt wel een speciaal assortiment en houdt grotere voorraden aan, maar zonder zichtbare reclame,
â–ª Van alle bezochte winkels besteed bijna negen op de tien(88%) geen extra aandacht aan het Suikerfeest.
â–ª Er is meer aandacht dan vorig jaar in de folders van diverse ketens en supermarkten voor de Ramadan en het suikerfeest
Grote kledingzaken, speelgoedwinkels, parfumzaken en supermarkten in grote steden profiteren van de extra aankopen die gedaan worden voorafgaand aan het Suikerfeest, maar doen qua promotie en assortiment nog steeds niet veel. Dit staat in schril contrast met de vele kleine etnisch ondernemers die record omzetten draaien tijdens de Ramadan en voorafgaand aan het Suikerfeest. Desondanks is te merken dat grote winkelketens steeds meer aandacht besteden aan het feest, en hun assortimenten hierop geleidelijk aan meer afstemmen. Parfumerie Douglas heeft bijvoorbeeld extra aanbiedingen rondom het Suikerfeest. Met posters wenst Douglas moslims een prettig Suikerfeest, staat er een speciale ‘Suikerfeest stand’ voor de winkel en zijn er extra kortingen.
Onbekendheid speelt een grote rol bij grote ketens. Uitspraken: ‘Is er morgen Suikerfeest?’ ‘Ze zijn toch in Turkije of Marokko’, ‘We zijn nu met het nieuwe schoolseizoen bezig’, ‘Het is geen nationale feestdag.’ ‘Welke producten zoeken ze dan?’ Kennis ontbreekt en er is vaak te weinig aandacht voor local marketing. De periode rondom de ramadan en het Suikerfeest valt dit jaar volgens ondervraagde medewerkers van ketens, buiten de kortingsperiode, waardoor het voor een aantal winkels niet in hun ‘kortingsplanning’ valt. Ook denken een aantal winkeliers dat veel moslims nog met vakantie zijn.
Het onderzoek kwam op
Niet voor publicatie, alleen voor redactie:
Voor meer informatie :
Labyrinthonderzoek & advies |Extenzio
Drs. Nathan Rozema
0302627191
www.labyrinthgroep.nl www.extenzio.nl
[1] Exacte aantallen zijn niet bekend, naar schatting zijn er volgens het CBS in 2010 zo’n 907.000 moslims, dat is zo’n 6 procent van de Nederlandse bevolking
Dit onderzoek verscheen in verschillende media: